הפטר לאלתר בפשיטת רגל

כל חייב בהליך חדלות פירעון מייחל לקבל צו הפטר לאלתר.

מטרתו של הליך פשיטת רגל היא לשקם כלכלית את החייב. כמו כן, בתום ההליך יקבל החייב צו מחיקת חובות העבר, כפוף להתנהלות החייב במסגרת ההליך וממצאי החקירה בעניינו.

המשמעות של הפטר חובות היא צו שמוחק את כל חובות החייב שהם ברי הפטר. הצו כמובן מאפשר לחייב לפתוח דף חדש בחיים ללא עול החובות.

ישנם מצבים בהם עורך דין לענייני פשיטת רגל יבקש בשם החייב "הפטר לאלתר". הפטר מסוג זה פוטר את החייב מכל חובותיו באופן מיידי ללא צורך למצות את הליך פשיטת הרגל עד תומו. המשמעות היא שהליך פשיטת הרגל מתקצר באופן משמעותי במידה ובימ"ש נותן הפטר לאלתר.

התנאים להפטר לאלתר

סעיף 167(א) לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי קובע את התנאים למתן הצו:

  1. "בית משפט לא יטיל על יחיד שכושר ההשתכרות שלו אינו עולה על דמי המחייה חובת תשלומים ויינתן לו הפטר כאמור בפרק ט: הפטר, לאלתר.

    הפטר לאלתר
    הפטר לאלתר
  2. על אף האמור בסעיף קטן א', לא יינתן הפטר לאלתר ליחיד, שמתקיים לגביו תנאי מהתנאים שבשלהם אפשר להאריך את תקופת התשלומים לפי סעיף 163(ג), אלא בהתקיים נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת".

בהתאם לחוק, תנאי מקדמי לזכות בהפטר מיידי הוא תום לב של החייב. כלומר, נדרש שלא ייפול פגם בהתנהלות החייב במהלך הליך פשיטת רגל.

במקרה זה אין לנושים כל תועלת בהמשך ניהול ההליכים. הסיבה היא שפוטנציאל ההכנסה של היחיד כה נמוך עד שיש בו רק כדי לספק את צרכיו שלו ושל התלויים בו.

חייב חסר תום לב ללא כושר השתכרות

לפי לשון החוק, חייב הפועל בחוסר תום לב, אינו זכאי לכאורה להפטר מיידי. הסיבה היא שבמקרה זה קיימת הצדקה להאריך את תקופת התשלומים בעניינו ליותר מ-3 שנים לפי סעיף 163(ג).

נשאלת השאלה מה קורה לגבי חייב הפועל בחוסר תום לב (למשל חייב שאינו מגיש דיווחים ואינו עומד בצו התשלומים), בו בזמן שחייב זה הוא ללא כושר השתכרות עודפת והשתכרותו מספיקה אך ורק

לספק את צרכיו הבסיסיים. האם במקרה מעין זה יוכל החייב לקבל הפטר לאלתר בחדלות פירעון?

עפ"י לשון החוק,  חייב זה לכאורה אינו זכאי להפטר לאלתר לפי מבחן תום הלב. מנגד, לא תהיה

תועלת בהארכת התשלומים בעניינו של חייב זה, שכן שממלא לא התשלומים לא ישולמו על ידו.

מקרה זה אינו מוצא פתרון חד משמעי בלשון סעיף החוק המאפשר הפטר לאלתר.  המסקנה היא כל מקרה ייבחן לגופו לפי נסיבותיו.

מבחן ההשתכרות של החייב לצורך מתן הפטר לאלתר

בתיק הוצל"פ 802245-12-19 (תל אביב), הוגשה בקשת חייבת למתן הפטר לאלתר.

2 תביעות החוב בלבד הוגשו בתיק בסך של כ 9,000 ₪ כל אחת, כאשר חובותיה המוצהרים של החייבת עמדו על סך של  137,000 ₪.

צו התשלומים בעניינה של החייבת נקבע על סך של 50 ₪ לחודש, כאשר עד למועד הדיון בבקשה למתן הפטר לאלתר החייבת שילמה 4 תשלומים, דהיינו 200 ₪ בלבד.

מקרה זה עסק בחייבת עם נסיבות חיים קשות, במצב כלכלי ונפשי קשה ביותר.

בין השאר, החייבת הייתה מכורה לסמים, עסקה בזנות, ועברה תאונות דרכים אשר הותירו בה נכויות וכן מצב בריאותי קשה. 3 מילדיה של החייבת הועברו למשפחות מאמצות והחייבת אינה בקשר איתם.

החייבת מוכרת כנכה בשיעור 100% ובעלת אי  כושר בשיעור 100%. היא מתקיימת מקצבת נכות בסך 2,800 ₪, למול הוצאותיה המוצהרים בסך 2,500 ₪.

בנתונים אלה, לא היה מנוס, וכבוד רשמת ההוצל"פ נתנה הפטר לאלתר מחובותיה. ההפטר ניתן כמובן לגבי חובות שקדמו למתן הצו לפתיחת הליכים, למעט החובות שאינם ברי הפטר.

מחפשים עורך דין פשיטת רגל? צרו קשר ונשמח לסייע: 077-2042380 עו"ד אבי סלמן 

לחצו לשיחה בווואטסאפ
1
פנו בוואטסאפ
Scan the code
שלום רב, הגעת למשרד עו"ד אבי סלמן. נשמח לשוחח בוואטסאפ.
דילוג לתוכן