עורך דין ריטיינר ושכר טרחת עורכי דין

עורך דין ריטיינר וסוגי הסכמי שכר טרחה

עורך דין ריטיינר אבי סלמן גובה שכר טרחת עורך דין בשיטת ריטיינר בעבור תשלום חודשי קבוע.

עורך דין אבי סלמן משנת 2007 עם ניסיון וידע נרחבים. זקוקים לסיוע משפטי שוטף בעסק על ידי עורך דין אזרחי-מסחרי מנוסה ללא "כאב ראש" של עובד שכיר? חייגו כעת 077-2042380 או השאירו הודעה בוואטסאפ או בטופס למטה  לקבלת הצעה משתלמת. 

עורך דין ריטיינר אבי סלמן

שיטת ה"ריטיינר" ושיטות נוספות לגביית שכר טרחת עורך דין

ישנן דרכים שונות לגבות שכר טרחה על ידי עורך דין. בתיקים מסוימים, כגון תיקי גבייה ותיקי נזיקין, עורך דין פועל על פי הצלחה. כלומר, שכ"ט משולם לעורך הדין באחוזים מתוך הגבייה בפועל או מתוך הסכום שנפסק על ידי בית משפט. בשיטה זו, במידה ואין הצלחה בתיק, עורך הדין למעשה עובד לחינם. לכן רק עורך דין מנוסה יוכל לאמוד את סיכויי ההצלחה ובמקרים המתאימים לגבות את שכר הטרחה לפי הצלחה. לעיתים, בנוסף לרכיב ההצלחה, מתווסף רכיב של מקדמה מסוימת לתשלום שכר הטרחה. המקדמה נקבע במקרים מסוימים לתרחיש של הפסד בתיק. סוג נוסף של הסכם שכר טרחה הוא תשלום "פיקס" או תשלום "פאושלי" המשולם מראש או בתשלומים. בהליכים מסוימים, במיוחד בהליכי בתי משפט, נהוג לתמחר את ההליך בתשלום שכר טרחה מראש. כך למשל, שכ"ט המינימאלי המומלץ בתביעות כספיות על פי כללי לשכת עורכי הדין (התעריף המינימלי המומלץ) ,תש"ס-2000, הוא בשיעור של 10% מסכום התביעה. סכום זה משולם מראש לעורך הדין. לדוגמא, בתביעה של 100,000 ₪ ישולם לעורך הדין מראש 10,000 ₪ בצירוף מע"מ. צריך לזכור שהשוק הוא שוק חופשי ושכר הטרחה המינימאלי המומלץ אינו מחייב. לכן עורכי דין מתמחרים את שכר טרחתם על פי שיקול דעתם.

סוג אחר של הסכם שכר טרחה הוא שכר טרחה שעתי. בשכר טרחה מסוג זה, הלקוח משלם לעורך הדין בהתאם לשעות העבודה של עורך הדין בפועל. זאת בהתאם לתעריף שנקבע בין הצדדים. סוג זה של תמחור לעיתים עשוי להיות בעייתי וליצור מחלוקות לגבי היקף השעות שבוצעו בפועל. הסכמי שכר טרחה מעין אלה מקובלים במיוחד בהליכי גישור ובהליכי בוררות.

שכר טרחת עורך דין רק בכסף

עורך דין ריטיינר
עורך דין ריטיינר

עוד סוג הסכם שכר טרחה, פחות מוכר, הוא שכר טרחה בשווה כסף. סעיף 9 לכללי לשכת עורכי הדין (אתיקה מקצועית), תשמ"ו-1986 קובע כי שכר טרחת עורך דין ישולם רק בכסף או כאחוז מנושא העניין.

עם זאת, סעיף 9(ג) קובע שאין מניעה, כאשר הדין מאפשר זאת, כי שכר הטרחה יהיה על ידי קבלת זכויות שותף. כך למשל, ניתן להסכים ששכר הטרחה יהיה בהעברת מניות או אופציות של הלקוח לעורך הדין. צריך לציין שזהו המקרה היחיד שבו ניתן לקבל שכר טרחה ב"שווה כסף". דהיינו, חל איסור לקבל, למשל, סחורה של לקוח במקום שכר טרחה.

סוג נוסף של הסכמי שכר טרחה הוא הסכמי ריטיינר.

מהו בעצם עורך דין ריטיינר?

ריטיינר הוא למעשה תשלום קבוע וחודשי שהלקוח משלם לעורך הדין, ללא תלות בהיקף או בסוג העבודה המופנה אליו. יחד עם זאת, ניתן להגביל בהסכם ריטיינר את אופי או היקף התיקים שיופנו אל עורך הדין או את סוג הפרויקט. בנוסף, ניתן לתחום את הסכם הריטיינר לתקופת זמן מוגבלת וניתן אף לקבוע שהתקופה תהיה ללא הגבלה. שיטה זאת מתאימה לעסקים וחברות הנדרשות להתמודד עם נושאים או הליכים משפטיים אזרחיים ומסחריים באופן שוטף. כך למשל, הסכם ריטיינר בהחלט יתאים לחברות ועסקים שזקוקים לייעוץ משפטי שוטף או מכתבי התראה או תביעות כספיות כנגד לקוחות, או מהצד שני נאלצות להתמודד עם תביעות מסוג זה.

יתרונות הסכמי ריטיינר

לשיטת הריטיינר יש כמובן יתרונות על פני שיטות אחרות לגביית שכר טרחה. ראשית, הסכום החודשי הוא מוחלט וקבוע ללא קשר לסוגי העבודה וללא "הפתעות". כלומר ישנה ודאות לגבי הסכום, בשונה למשל מהסכם שכ"ט שעתי. לכן עסקים וחברות שצריכים לעיתים קרובות לטפל בנושאים משפטיים או צריכים ייעוץ משפטי שוטף, יעדיפו להעסיק עורך דין אזרחי על בסיס ריטיינר ובראש שקט.

בנוסף, החסכון בכסף הוא משמעותי במקרה של הסכם ריטיינר, שכן התמחור אינו חל על כל הליך בנפרד או על כל פעולה נפרדת. לפיכך במקרים אלה הסכם ריטיינר הוא אופטימלי. לצורך הדוגמא, במקרה של תביעה המוגשת בשכר טרחה שעתי, הלקוח נדרש לשלם בנפרד על הכנת כתב התביעה, תצהירים, דיונים וכו', בעוד שבהסכם ריטיינר התשלום החודשי הוא קבוע וכולל את כלל ההליכים המשפטיים. עלות שכר טרחה שעתי במקרה זה יהיה גבוה לאין שיעור משכר טרחה בריטיינר.

יתרון נוסף הוא היעדר יחסי עובד מעביד בשיטת הריטיינר. במקום להעסיק עורך דין במשרה מלאה על כל העלויות הכרוכות בכך, עסקים מעדיפים עורך דין ריטיינר המשמש יועץ חיצוני של העסק מבלי מחויבות וללא הוצאות גבוהות יחסית. למעשה, מקבלים לקוח ריטיינר מקבל עורך דין שהוא מעין עובד של העסק ומכיר את כל נבכי העסק בעלות נמוכה משמעותית, כאשר בפועל אין יחסי עובד מעביד.

עוד יתרון אדיר בהסכם ריטיינר הוא הזמן של בעלי העסקים. זמן שווה כסף. במקום שבעל העסק יתרוצץ ויתעסק עם הליכים משפטיים או גבייה משפטית שאינו בקיא בהם, עורך הדין של הריטיינר, שזהו תפקידו, מעניק שקט תעשייתי ונפשי במובן הזה. למעשה עורך הדין הוא הכתובות לכל נושא משפטי שקשור בעסק.

בנוסף, בהסכם ריטיינר בעל העסק והחברה חוסכים מעצמם חיפושים אחר עו"ד לכל תחום מומחיות בנפרד. במקום זאת, העבודה מופנית לעורך דין ריטיינר שהוא מנוסה בקשת רחבה של הליכים אזרחיים.

חסרונות ריטיינר חודשי

שכר טרחה עורך דין

למול היתרונות הרבים בהסכם ריטיינר, החיסרון בשיטה זו נובע מניסוח קלוקל של הסכם שכר הטרחה. יש להגדיר באופן מדוקדק בהסכם ריטיינר את סוגי העבודה ואת היקפה. בצורה כזאת מקבלים ודאות מירבית ומונעים אי הבנות עתידיות.

עורך דין אזרחי מנוסה ומקצועי בנושאים מסחריים יודע לתפור הסכמי ריטיינר מיטביים עבור לקוחות עסקיים. זאת בהתאם לסוג הפעילות העסקית וההיקף הנדרש.

עורך דין אבי סלמן משנת 2007. זקוקים לריטיינר מעורך דין ותיק ומנוסה? חייגו 077-2042380 ואשמח לשוחח.

לחצו לשיחה בווואטסאפ
1
פנו בוואטסאפ
Scan the code
שלום רב, הגעת למשרד עו"ד אבי סלמן. נשמח לשוחח בוואטסאפ.
דילוג לתוכן